Theater der Zeit

When You Mix Something, It’s Good to Know Your Ingredients

Modes of Addressing and Economies of Attention in the Visual and Performing Arts

von Dorothea von Hantelmann

Erschienen in: CHANGES (English edition) – Berliner Festspiele 2012 – 2021. Formats, Digital Culture, Identity Politics, Immersion, Sustainability (12/2021)

Since the end of the 1950s, visual and performing arts have been characterised by many interconnections. That is not only the case for concepts like space, audience or authorship, but also for time, process and institutional framing. How would you describe the situation at the beginning of the 21st century? What kind of similarities and differences are constitutive for both art forms?

The event-oriented neo-avantgardes of the 1950s and ’60s were very much driven by an oppositional stance to the conventions of both visual art and theatre. They were carried by the utopian belief that it is possible to create something that exists outside of these conventions, outside of the market and the museums, but also outside the framework of theatre. The phenomenon we witness today is very different. Visual artists are interested in theatre, choreographers work in museums. Art exhibitions situate artworks in theatrical terms, exhibitions become scripted spaces in which a series of events unfolds and theatre events experiment with modes of individualising their viewers. We are dealing with hybrids between visual and performing arts, hybrids between exhibition and live enactment. When you mix something, it’s good to know your ingredients. That’s one lesson to be learned...

Sie möchten den gesamten Beitrag lesen?

Diese Angebote schalten den Artikel frei:

Tageszugang

12 Stunden ohne Paywall

5,99 €

Online lesen

Bücher online lesen

TdZ-Artikel seit 2013 online lesen

Exklusive Online-Artikel lesen

„Arbeitsbücher“ online lesen

double-Artikel online lesen

IXYPSILONZETT-Artikel online lesen

PDF-Downloads

Die aktuelle TdZ-Ausgabe

Das jährliche Arbeitsbuch

Sonderpublikationen

Persönliches Archiv mit allen bereits erworbenen Downloads

Die aktuelle double-Ausgabe

Die aktuelle IXYPSILONZETT-Ausgabe

Sonstiges

Anmelden per E-Mail

Persönliche Merklisten

Professional

Zeitschriften und Bücher online lesen

ab 12,50 € / Monat

Online lesen

Bücher online lesen

TdZ-Artikel seit 2013 online lesen

Exklusive Online-Artikel lesen

„Arbeitsbücher“ online lesen

double-Artikel online lesen

IXYPSILONZETT-Artikel online lesen

PDF-Downloads

Die aktuelle TdZ-Ausgabe

Das jährliche Arbeitsbuch

Sonderpublikationen

Persönliches Archiv mit allen bereits erworbenen Downloads

Die aktuelle double-Ausgabe

Die aktuelle IXYPSILONZETT-Ausgabe

Sonstiges

Anmelden per E-Mail

Persönliche Merklisten

Upgrade für Printabonnenten

Professional – Zeitschriften und Bücher online lesen

50,00 € / 12 Monate

Online lesen

Bücher online lesen

TdZ-Artikel seit 2013 online lesen

Exklusive Online-Artikel lesen

„Arbeitsbücher“ online lesen

double-Artikel online lesen

IXYPSILONZETT-Artikel online lesen

PDF-Downloads

Die aktuelle TdZ-Ausgabe

Das jährliche Arbeitsbuch

Sonderpublikationen

Persönliches Archiv mit allen bereits erworbenen Downloads

Die aktuelle double-Ausgabe

Die aktuelle IXYPSILONZETT-Ausgabe

Sonstiges

Anmelden per E-Mail

Persönliche Merklisten

Assoziationen

Neuerscheinungen im Verlag

Alex Tatarsky in „The Future Is For/ Boating“ von Pat Oleszkos, kuratiert von ACOMPI für die Galerie David Peter Francis, Juni 2024, vor dem Lady Liberty Deli im St. George Terminal, Staten Island, New York